۱۳۸۹ مرداد ۴, دوشنبه

من سیگاری نیستم، اما سیگاری‏ها را دوست دارم



چرا بعضی شب‏ها، برای تفریح با خانواده می‏رویم بیرون و پیتزا می‏خوریم؟
خوشمزه است؟ کیف می‏دهد؟ مگر از کالری زیاد و چربی ترانس، چاق کننده و مضر برای سلامتی خبر ندارید؟!
به جهنم که ضرر دارد. هیچ‏چیز مثل یک پیتزای داغ و پر از پنیر و قارچ با نوشابه‏ی خنک پپسی نمی‏شود.

سیگار؟ خب معلوم است که ضرر دارد. اما من عکس‏های شاملو، شریعتی و فرخزاد را با سیگار بیشتر دوست دارم.
تیپ آن دسته از مردانی را دوست دارم که کلاه شاپو می‏گذارند و کفش‏هایشان واکس خورده است و روزنامه می‏خوانند و سیگار می‏کشند و در بی‏تفاوتی با لاک‏پشت برابری می‏کنند. به ساعت گران‏قیمت و قدیمی‏شان نگاه می‏کنند، پولی می‏گذارند روی پیشخوان، ته‏سیگارشان را در جاسیگاری له می‏کنند و آرام دور می‏شوند. یک تیپی مثل  کوهن.
تیپ آن زنانی را دوست دارم که موهایشان را پشت سرشان می‏بندند و لباس شیک و دست دوم، ولی اصل آمریکایی می‏پوشند. از همان‏ لباس‏هایی که گاهی در فروشگاه تاناکورا پیدا می‏شود! یک سیگار باریک دست می‏گیرند و به نقطه‏ای نامعلوم خیره می‏شوند. یک چیزی در مایه‏های نیکول کیدمن در فیلم ساعت‏ها، اما یک کمی تر و تمیزتر.
یا تیپ آن زنانی که با موهای بلوند و تابدار و رژلب قرمز پر، خاکستر سیگارشان را خیلی آرام می‏تکانند و کفش‏های جلوبسته‏ و روباز سیاه براق می‏پوشند. کمی شبیه مرلین مونرو.

خب به جهنم که ضرر دارد. عمر را کوتاه می‏کند؟ چه باک! کمی بابت پیتزا می‏رود، کمی بابت حرص خوردن از سیاسـ.ت‏های دو.لت، یک کمی هم برود پای سیگار و دود زیبایش، بوی نوستالژیکش.
بهتر که زیاد از سیگار کشیدن لذت نمی‌برم، چون در آن صورت قبل از آنکه سیگار مرا بکشد مادرم این کار را می‏کرد. نمی‏خواهم آنقدر امتحان کنم تا خوشم بیاید، اما می‏خواهم یک بسته سیگار خوشگل و باریک و ترجیحاً قهوه‏ای رنگ بگیرم و بروم آتلیه، تا چندتا عکس بیاندازم. دیوانگی که شاخ و دم ندارد؛ دارد؟!




-------------------------------------------------------------------------------
+هر سال ۵٫۴میلیون نفر به خاطر کشیدن سیگار می‌میرند؛ یعنی ۲۰۰۰ برابر کشته‌شدگان حادثه ۱۱سپتامبر.

۳۱ نظر:

آرماندو گفت...

درود و صد درود
به قول خودت دیوانگی که شاخ و دم ندارد!
ولی به نظر من تو زندگی هر چیزی رو باید یه بار امتحان کرد البته نه هر چیزی ( از اون چیزا ) ولی هر چیزی رو آره، باس امتحان کرد
موفق باشی هلن جان
بدرود :)

فریق گفت...

خب،‌وقتی آدم سیگاری می‌شه و کاملاً بهش عادت می‌کنه دیگه این حس قشنگ توش نیست. میشه مثل غذا خوردن، آب خوردن و از این چیزا.
منم هی ترک می‌کنم و هی دوباره شروع می‌کنم. ترک می‌کنم میگم خوب نیست. بعد دوباره شروع می‌کنم می‌گم به درک که خوب نیست. مگه اونایی که سیگار نکشیدن نمردن؟!

درسا گفت...

سلام هلن جون...من یه شب خواب دیدم دارم سیگار میکشم تا چند دقیقه بعد از بیدار شدنم احسلاس عذاب وجدان داشتم
با این حال منم دوست دارم با سیگار عکس بگیرم یا تو خیابون سیگار بکشم یه جور احساس شجاعت و بی پروایی میده به خصوص که من زنم و جامعه رو زن سیگاری حساس تره

Hel. گفت...

به آرماندو:
میشه این "اون" چیزا رو یه مقدار بیشتر توضیح بدید؟!
;)

به فریق:
عجب. :)

به درسا:
چه وجدان مثبتی داری! :)

آزاده گفت...

منم سیگاری نیستم ، اما از سیگار نوشتن رو دوست دارم ... !

Dalghak.Irani گفت...

همه نقریباً با منطق احساس مشترک نسلی- همونی که توهم داری وهم نسل هایت- سیگاری می شوند. ازجمله خودمن وبزمانه ام. البته که ما نسل مریلین مونرو وجیمز دین بودیم و اگر هوسش را داشتیم ژست مان خریدارهم داشت وکلاس داشتیم این هوا. حالا چی همه را بیرون می کنند همه جا که بروبیرون چپقت را زهرمار کن که چپقت ازسرما وگرما وبوگند و... چاق ترشود. و45 سال طولانی شد تا این جا که من تازه شش ماه است سیگارنمی کشم. وچه خوب. نه بخاطر عمرش. بیشتر بخاطر کلاسش! یا...هو

کیامهر گفت...

خدا رو شکر که خوشت نیومد
ماهم اول خوشمون نیومد
بدی سیگار اینه که اول خوشت نمیاد
بعدا هم خوشت نمیاد
ولی نمیشه ترکش کرد لامصب رو

آگاهی گفت...

سلام من مجیدم راستی در فیس بوک پیامتون رسید ووبلاگتون هم خیلی قشنگه راستی اگه مایل بودین به وبلاگ من هم یه سری بزنین

آگاهی گفت...

راستی با تبادل لینک موافقین

Hel. گفت...

آزاده:
نوشتنش خوبه.

به دلقک ایرانی:
اِ؟ خب آدم اول باید سیگاری بشه که ترک کنه و حالا ترک کردنش کلاس داشته باشه دیگه!
(حالا بیا بچه رو قانع کن!)
;)

به کیامهر:
عجب!

به مجید:
چشم. می ‏آم. من که می بینید. لینکدونی ندارم که تبادل لینک کنم! :)

آیدین گفت...

دیوانگی هم شاخ داره هم دم ولی عقل نداره .
ولی هیچ چیز نمی تونه جلوی من رو بگیره که یه روزی پیپ بکشم ! حتی مادرم !!

کرم کتاب خور گفت...

در مورد باحال بودن ژست سیگار کشیدن باهات موافقم ولی من هم نمیتونم سیگار بکشم چون سر درد شدیدی میگیرم!

Helia گفت...

من عاشق سیگارم...فقط واسه همین ژست روشنفکریش...و واسه این که سرفه ام نگیره هم اصلا دودش رو قورت نمیدم...اینجوری ضرر هم نداره همه اش منفعته :))

Hel. گفت...

به آیدین:
پیپ هم باحاله اما یه کمی تیریپ پیرمردیه! به درد آقایون بیشتر می‏خوره.

به کرم کتاب‏خور:
خوبه! :)

به هلیا:
مرسی هلیا جون از راهنماییت. :)))

ناشناس گفت...

اجازه بده یک توضیح راجع به آمار هر سال ۵.۴ میلیون نفر سیگاری میمیرند بدم
همینقدر هم غیر سیگاری البته ، سیگاری بود ؟ همون کشتش.
اما امروزه در غرب سیگار تفریحی کهنه متعلق به نسل قبل است. بقول دلقک ایرانی امروزه سیگارنکشیدن کلاس است.
برزو

Ako گفت...

اوه! من جا موندم! می دونستم منو دوس داری ولی نمی دونستم می خوای علنیش کنی!!

خوب من هم به همون دلایل کرم های فوق الذکر سیگاری شدم! با ,More شروع کردم! می تونی با اون شروع کنی!

موقع تز نوشتن که خیلی بالا رفته بود مصرفم، اما آلان روزی یک یا دو تا می کشم، یه دونه شبا قبل خواب، اینه که خیلی اذت بخشه، بعضی وقت هام شاید یه روز نکشم، اما شبی یه دونه آخرشه! از More غافل نشو!!

ارش ÷یرزاده گفت...

درک میکنم ولی باهات نیستم

Hel. گفت...

به برزو:
عجب!
چقدر ما دموده هستیم!
;)

به آکو:
ای داد بیداد! من که خیلی تلویحی گفتم! چطور متوجه شدی؟!
ممنون از راهنماییت. اما فکر نکنم بخوام شروع کنم. :)

به آرش پیرزاده:
مرسی! چه جمله ی قشنگی!

RS232 گفت...

من هم اگر سیگار مفت گیر بیاورم می کشم. راستی هلن جان این عکس خودت است که در آتلیه گرفتی؟

Hel. گفت...

نه. اما اگه رفتم و عکس گرفتم یه عکس هم بدون چشم تو همین مایه ها می گیرم مخصوص مای دیز.
;)

بام ایران سیتی گفت...

خیلی باحال بود : من سیگاری نیستم ولی سیگاریها را دوست دارم...

فرهنگ کشیدن سیگار مثل خیلی چیزای دیگه هنوز نهادینه نشده آخه بابا هرچیزی اندازه ای داره سیگار میکشی فک میکنی بزرگ شدی... بزرگی تو رفتارت نه سیگار کشیدنت...

زکریا گفت...

سلام هلن
بسیار با این پستت حال کردم
خیلی جالبه منم سیگاری نیستم اما از دوره پیش دانشگاهی تا همین حالا تمام دوست های صمیمی ام سیگاری بودن و من دود سیگار خوردم . ائنم دود خالص
:)

Hel. گفت...

به محمدرضا:
از گفته ی حضرت امام گرته برداری کردم.

به زکریا:
شما الآن نمونه ی بارز عدم تاثیر رفیق ناباب هستی ;)

نادي گفت...

سيگار البته چيز خيلي خوبيه
اما...
بي خيال كاري رو كه ازش لذت مي بري انجام بده
حالشو ببر دوست جان!

Hel. گفت...

:)
ok doost jaan

hamid گفت...

پیپ و سیگار اینارو تجربه کنید تا نمردین.
سیگار فازش بیشتره.
سیگارم تموم شده...
یکی به من سییییییییگار بده.

ناشناس گفت...

سلام. این مطلبت رو امشب تو برنامه روی خط معرفی می کنم.
آرش سیگارچی

بهنام گفت...

سلام من 30 سالم هست و الان 16 سال سیگار می کشم
به هیچکس نمی گم سیگار بکش ولی سیگاری شدن مهمترین
حادثه و نعمت توزندگی من بوده و هست
اگه بهم بگن یک ساعت دیگه می میری بدون شک تو اون یک ساعت حداقل 5 نخ سیگار میکشم

Hel. گفت...

به حمید:
سیگار بدهید خدمت حمید خان

به آرش سیگار چی:
oh! merciii :)

به بهنام:
:) اوه! عجب!

M@rM@r!i!i گفت...

وااای چ باکلاس!!! چ ایده ی جالب انگیز ناکی!!! باسیگار بری عکس بندازی!!! ;)
آدمو ب هوس میندازی!!! :دی

alireza گفت...

8ساله که سیگار میکشم/ از اول دوستش داشتم هنوزم دوستش دارم/ هنوزم بهم حال میده/ ارومم میکنه / 22 سالمه/ وسیگار همیشه یه اخم وغرور بهم میده/ نه جلوی کسی حتی توی تنهائی خودم/ داریوش بازم و داریوشم با سیگار دوست دارم/ اگرم قراره با سیگار بمیرم بهتر/10/20 سال زودتر از این دنیای زشت و نامرد خلاص میشم/

ارسال یک نظر

h.mydays@gmail.com